Selskabet halveres

Søndag d. 15/7-18

Så kom dagen hvor de 3 ældste ‘unger’ vendte næsen hjemad mod Danmark.

Dagen gik med oprydning, pakning af bil, indkøb og lidt pool og afslapning, inden Frederik, Daniel og Anja begav sig ud på den 1880 km lange køretur alene for første gang.

En lidt underlig fornemmelse da de kørte omkring kl 21:30 – så bliver de altså store!

Her sad vi så kun 4 tilbage – og skulle lige finde ud af hvordan vi gjorde det… det er unægtelig en anden og mere stille ferie når drengene ikke er her.

Der vil nok ikke komme så meget herfra i ugen der kommer, da vi er enige om at vi ikke vil have lige så travlt, som vi havde i den første uge.

Cykeltur på Porquerolles

Lørdag 14/7-18

Atter engang tidligt op og afsted – nu er det ved at være hårdt at komme ud af lagnerne om morgenen!

I bilen og afsted på 1,5 times køretur til Hyères hvorfra færgen til Porquerolles sejler. Og lur mig om ikke også rugbrødet blev fundet frem i bagagerummet inden afgang 😀

Efter en lille smule ‘gyng-gang’ ankom vi til øen – og det er dælme varmt!

Vi får, efter lidt skærmydsler, lejet cykler til alle, el-cykel til Maya havde vi lovet. Og sikke en tur hun kom på – fuld hammer både opad og nedad!

Moren må dog indrømme at det der med at høvle afsted på en halvdød mountainbike, op og ned af bakke på ekstremt ujævne grusstier i 35 graders varme – dét er bare ikke lige noget for mig! Jeg gider simpelthen ikke – så jeg vendte hurtigt om og fandt en plads på stranden imens resten af flokken cyklede ud til spidsen af øen. Da de vendte tilbage, cyklede vi (næsten) sammen til en strand i den anden retning på øen. Her blev der badet lidt, men der var stemning for at komme hjemad igen, da vi var sultne.

Aftensmaden blev, traditionen tro på denne tur, pizza fra et hyggeligt pizzaria i Hyères hvor vi har været hver gang vi har været på Porquerolles. Parret der ejer stedet, taler overhovedet ikke engelsk, men det lykkes alligevel at få bestilt nogen supergode pizzaer!

Lac de Sainte-Croix og Gorges du Verdon

Fredag d. 13/7-18

Så kom dagen for kanoturen i kløften Gorges du Verdon, og mon ikke også denne tur startede med buffet i bagagerummet. Det er altså en god idé med de rugbrød!

Dét får man bare aldrig nok af – den smukkeste og mest overvældende natur, man slet slet ikke kan fange på kamera. Man er bare nødt til at være der, for at få den oplevelse helt med. Helt fantastisk!

Her blev sejlet, svømmet og sprunget fra klipper efter alle kunstens regler! Det er altid en fornøjelse…

Vi sluttede dagen af med et besøg på en restaurant vi også spiste på for nogle år siden, rigtig hyggeligt.

Hjemmedag, vi er trætte

Torsdag 12/7-18

Vores temmelig stramme program begynder at “stramme” lidt for meget – vi er trætte!

Vi ændrer lidt i planerne og tager en hjemmedag – eneste udskejelse er en tur i Carrefour, hvilket heller ikke er at kimse af 😉

Der udover foretager vi os ikke meget andet end at bade og slappe af… tiltrængt.

Nice

11/7-18

Onsdag gik turen til Nice.

Efter buffet i bagagerummet med rugbrød, leverpostej, spegepølse og agurk, gik vi et stykke ned af Promenade des Anglais. Et stykke nede gjorde vi en afstikker ind i Vieux Nice – den gamle bydel i Nice.

En sand labyrint af ekstremt smalle gader, med en blanding af bittesmå cafeer og butikker. Et helt særligt byliv helt nede imellem de gamle, høje og halvskæve mangefarvede huse.

Efter en tur rundt i labyrintbyen, satte vi kursen mod det gamle middelalderslot på bakken bag den gamle bydel – eller ruinerne fra det. Et kunstigt vandfald er placeret der hvor slotsmuren engang var. Det blev smadret i 1700 under en erobring af Nice.

Der var god vind – og heldigvis for det – var vindretningen lige netop så man blev pjaskvåd når man gik forbi vandfaldet.. det var dejligt forfriskende i den stegende hede!

Der er et udsigtspunkt hvor der er en ualmindelig smuk udsigt udover Nice. Her står et træ midt på denne plads – og i dette træ skar Karoline og Maya deres navne (blandt MANGE andre) da vi var her i efterårsferien sidste år – det genfandt de 🙂

Marked, Kirke og vandfald

Tirsdag d. 10/7-18

Tirsdag er altid indbegrebet af marked i Lorgues. Det største af sin slags i området – og det er stort! Hvad man ikke kan købe her, er ikke værd at købe… Alt lige fra senge til oste, armbånd, tøj, tasker, frugt/grønt, kød, røgelsespinde, skærebrætter og alverdens andre ting! Og så er der jo spillemanden med katten på nakken og ham der sælger vand. Dem har vi nærmest fået et helt forhold til. Man føler sig næsten hjemme, så vi hører ‘vandmandens’ råb: “Boisson – boisson – boisson”!

Efter markedet kørte vi forbi nonneklostret ved Le Thoronet. Der er nogle tilbagevendende billeder der skal tages – og det kunne jo være vi var heldige at der foregik noget i kirken – men det var ikke tilfældet i dag desværre!

Vi sluttede udflugtsdagen af med et besøg ved vandfaldet i skoven ved Sillans. Det er et utroligt smukt vandfald som altid er et besøg værd.

Meget varme og småtrætte, vendte vi næsten hjemad mod poolen og lidt tiltrængt afslapning.

Categories: Uncategorized | Leave a comment

1. dag er altid ren afslapning

Mandag d. 9/7-18

Vi starter altid ferien ud med at den første dag er ren badeferie. Vi skal allesammen falde til, pakke ud og hvile ud – og ikke mindst, så skal vi lige vænne os til varmen – og det gør man altså bedst umiddelbart i nærheden af poolen! 🙂

Vi får købt ind, så vi har lidt i køleskabet – men ellers sker der ikke meget denne dag.

Afgang fra Geisingen med pitstop i Monaco

Søndag d. 8/7-18

Efter en god nats søvn og en lækker morgenmad, lettede vi anker og satte snuden mod Flayosc.

GPS’en afslørede hurtigt at vi ikke havde behøvet at stå helt så tidligt op, da vi ville ankomme meget tidligere end planlagt. Beslutningen faldt på at bruge de sidste timer i Monaco, og på den måde fik vi sat tjekmærke ved det punkt, og sparede en heldags udflugt.

Det er altid en fornøjelse at besøge Monaco og efterhånden er det genkendelsens glæde vi rammes af. Og så er der jo alle de fede biler man aldrig får nok af..

Vi kørte mod Floyosc efter aftensmad på McDonalds i Monaco. Per og Bente tog imod os ved huset omkring kl 22. Efter et koldt glas på terrassen fik vi os arrangeret i de to annekser. Pigerne i det ene og drengene i det andet. Vi gik ud som lys og sov fantastisk på trods af varmen.

Op igen kl 7:30 for at sende Per og Bente afsted hjem til Danmark.

6. – 7. juli. Køreturen

Så startede årets sommerferie!

Lejebil og egen bil afsted fra Fleeggard fredag aften omkring kl 21:30. 940 km og 11 timer senere ankom vi til et lille hyggeligt hotel lige før den Schweiziske grænse… for i år vil vi nemlig prøve noget nyt – vi hakker turen over i to og tager en overnatning. Meningen var at vi ville undgå at køre om natten, men pga. at Elbtunnel i Hamborg skulle lukke lørdag aften, blev det ikke helt sådan alligevel. Hvorom alting er, er vi ankommet til Hotel Sternen i Geisingen.

En halv times tid herfra, lige umiddelbart på den anden side af grænsen til Schweiz, lige midt i byen Schaffhausen, findes et vandfald i Rhinen, kaldet Reinfall. Det skulle være det vandfald i Europa der løber mest vand igennem.. 600 m3 i sekundet! Dét er meget vand!! Og sikke et syn – virkelig smukt!  Vandfaldet er 23m højt og 150 meter bredt, gennemsnitligt 13 meter dybt og 14 – 17000 år gammelt.

Hjem igen til hotellet. Vi er alle sammen frygtelig trætte og vil gerne tidligt i seng. Der bliver hentet takeaway pizza til hurtig aftensmad… et bad og så i seng! Tidligt op i morgen søndag – der venter sidste del af køreturen, 735 km.

Fredag d. 1. August

Oprydning, oprydning og oprydning!!

Så er dagen før dagen, desværre kommet, og alle mand er sendt til byen, så mor kan få lidt ro i huset… Alt skal klargøres og pakkes.. det sidste tøj skal vaskes…